verze 1.06
5. Tak jsem ve hře, ale nějak to nechápu...
5.2. Tak na co jsou sakra ty bubliny?
5.4. Tady se nějak vlní vzduch...
5.5. Hele, ovoce! Dyť dostanu kopřivku!
6. Může hrát najednou více hráčů?
"Bubliny" jsou akční plošinová skákačka pro jednoho nebo dva hráče. My, jako autoři, si samozřejmě myslíme, že je to nejlepší plošinová skákačka, jaká kdy byla vytvořena, a proto by si je žádný hráč neměl nechat ujít.
"Bubliny" potěší i pobaví a zároveň uživateli nenásilnou formu předvedou, jakým způsobem rozhodně nepůsobí fyzikální zákony.
Poznámka:
Bubliny (s malým "b" a bez úvozovek) jsou zajímavé útvary vytvořené z kapaliny a naplněné plynem, které mají některé pozoruhodné vlastnosti. V přírodě se vyskytují zřídka, především u horkých zřídel, ale lidská civilizace je již natolik pokročilá, že člověk dokáže bubliny vyrábět i uměle pomocí speciálního zařízení, které se nazývá bublifuk.
Sakra, zase ne!
Po předchozím projektu (Zombící ][) jsme chtěli udělat něco originálního, ale zase to nevyšlo, protože "Bubliny" jsou cover-verzi hry "Bubble Bobble", kterou známe z verze pro počítač Commodore 64.
Důvodem, proč jsme se pustili právě do "Bublin", bylo to, že některým z nás se po této skvělé hře stýskalo, ale to neznamená, že by vzniklá hra byla jen kopií originálu. Z "Bubble Bobble" jsme si vzali především bubliny a jejich pseudofyzikální vlastnosti, dráčky a ovoce jako bodové bonusy. Navíc jsme přidali jiné potvůrky, lepší grafiku, zvuky, "skleněný efekt" u bublin, speciální systém kombinování magických symbolů a želvu. (Tu ovšem pouze na požádání. =)
Jméno "Bubliny" není příliš vynalézavé, ale vystihuje to hlavní.
Po pravdě řečeno, hra se neměla jmenovat "Bubliny". To byl jen první pracovní název, který se měl změnit na něco zajímavějšího. Vymysleli jsme několik titulů: Boob, Boobline, BubbleMania, BubloMania, Žuvačky, PedroMania, All New World of Bubbles, Bub a Bubek a mnoho dalších. Na žádném z nových názvů jsme se ale nedokázali dohodnout, a tak se nakonec z pracovního názvu stal název oficiální.
Skoro nic. =)
"Bubliny" pracují v grafickém režimu 13h (320x200 / 256 barev) a v reálném modu, takže používají téměř výhradně konveční paměť. Také je možné použít zukovou kartu, ale pouze kompatibilní se SoundBlasterem. V tomto případě se pro uložení zvuků využívá XMS.
"Bubliny" jsou napsány a zkompilovány v BC 3.1 pro DOS.
Minimální konfigurace:
i386sx/16Mhz, 1MB RAM, VGA 256kB (SoundBlaster 2.0)
Doporučená konfigurace:
i486dx/66Mhz, 2MB RAM, VGA PCI, SoundBlaster Pro nebo kompatibilní zvuková karta
Pokud předchozí nepřehledná čísla a zkratky shrneme do
srozumitelného textu, vyplyne přibližně toto:
"Bubliny" lze spustit téměř na všech počítačích, se kterými se
v současnosti můžete setkat. Výjimkou jsou pouze počítače starší šesti let,
ale k těm se dnes mohou přiblížit pouze kvalifikované osoby, protože tyto
výrobky již byly zapsány na listinu chráněných památek UNESCO. =)
COŽE? Nejde spustit?
To snad ani není možné! Byl by to první případ, se kterým bychom se setkali. Ale teoreticky možné to je, takže se pokusíme nabídnou možnou příčinu a řešení:
Nejpravděpodobnější je nedostatek volné paměti.
"Bubliny" potřebují přibližně 500kB konveční paměti, což by neměl být problém uvolnit.
Pokud se vám to nepovede, můžete něco ušetřit na zvukových bufferech tím, že použijete méně kanálů, nebo vypnete zvuky úplně.
Pokud nic z toho nepomůže, zavolejte odborníka, který lépe nakonfiguruje využití paměti. Ale pokud se vám nedaří spustit "Bubliny", je s podivem, že na vašem počítači lze spustit cokoliv jiného. =)
Jediný typ zvukové karty, se kterým si "Bubliny" rozumí, jsou mutace SoundBlasteru. V případě, že je vaše zvuková karta kompatibilní se SoundBlasterem Pro, získáváte navíc pouze možnost měnit hlasitost, kvalita zvuku je vždy stejná:
12 KHz a 8 bitů mono
Není to sice hifi, ale mělo by to fungovat se všemi typy blaster-klonů.
Na nastavení zvukové karty je třeba spustit program "setup.exe".
Ten nabízí předvolené hodnoty získané z proměnne DOSu BLASTER, takže pokud máte tyto hodnoty správně uvedeny v souboru 'autoexec.bat', stačí je pouze "odbouchat" Enterem. Pokud přednastavené hodnoty nesouhlasí, vyberte v menu správné hodnoty.
Setup uklada '.cfg' v aktualním adresáři. V případě, že je do aktualního adresáře znemožněn zápis, pokusí se ho uložit do kořenoveho adresáře na disku C:\. Hra však nejprve prochází aktuální adresář a pokud už v něm ".cfg" existuje, použijí se hodnoty uložené v něm.
Mimochodem, víte jistě, že je výstup ze zvukové karty připojen k reproduktorům? =)
Někteří lidé vyžadují, aby bylo cílem hry něco ohromného: záchrana Lidstva, záchrana Světa, záchrana Vesmíru nebo aspoň záchrana "Ryby Jménem Wanda". V "Bublinách" nic na zachraňování není. Jediným cílem je přežít a dostat se co nejdál. A protože jediný způsob, jak se dostat dál, je zlikvidovat všechny potvůrky v levelu, musíte se do nich pustit.
Menu obsahuje toto:
Start prostě spustí hru
Heslo umožňuje začít jinde, než v prvním levelu
Hráč 1 je místo pro jméno prvního hráče
Hráč 2 je místo pro jméno druhého hráče
"Bubliny" v menu neumožňují zapisovat českou diakritiku, ale pokud chcete ve jménu použít háčky a čárky, můžete jméno upravit v přímo v .ini souboru.
Rekordy jsou prostě seznam 40 nejlepších výkonů
Nápověda se snaží stručně shrnout cíle a pravidla hry
Autoři - to jsme my a díváme se z monitoru ven!
Nastavení
Hlasitost je celková hlasitost všeho, co se ozývá ze zukové karty
Zvuky jsou hlasitost zvuků, které vydávají potvůrky a předměty ve hře
CD vol je hlasitost audio výstupu z CD
Gamma je vlastně nastavní jasu pro tmavé monitory
Bublina chytí draka zepředu / vždy dovoluje hráčům více spolupracovat nebo naopak více soupeřit.
Kapičky jsou všude! / nevznikají se vztahuje k praskání bublin
Heslo měnit vždy / se všemi životy - můžete pak mít na startu levelu třeba jen 1 život
Jedna sada kláves je pro levého (zeleného) hráče a druhá pro pravého (modrého).
Doleva
Doprava
Skok
Plivání slouží i pro rozbíjení bubliny zevnitř
Konec nekompromisně vypadne z "Bublin" (totéž dělá klávesa Escape)
Při každém spuštení se hra snaží načíst poslední nastavení ze souboru "Bubliny.ini" a při ukončení do něho zase aktualní stav ukládá. (Samozřejmě je třeba, aby soubor nebyl zajištěn proti přepsání.)
Výjimkou je situace, kdy během hry dojde k nějaké chybě (například se nenajde zadaný level), ale to by se v oficiální verzi už stávat nemělo.
Popis parametrů .ini je mezi dodatky.
Co přesně? Vždyť je to docela jednoduché.
Na obrazovce jsou dráčci, potvůrky, bubliny, magické bubliny, ovoce, Murrayové a samozřejmě plošinky.
Na dolním řádku jsou vypsané body, které hráči získali, více ke středu jsou ukazatele energie pro plivání bublin, pak posbírané magické symboly a uprostřed je počet rezervních životů, které mají oba hráči dohromady.
Na levé půlce řádku jsou údaje zeleného dráčka, kdežto pravá půlka je věnována modrému dráčkovi.
Hráč má k dispozici svého dráčka:
1. hráč
2.hráč
se kterým pobíhá po obrazovce a snaží se zklikvidovat potvůrky.
Dráčci umí pobíhat, skákat, padat z libovolné výšky a hlavně plivat bubliny. Zelený dráček zelené a modrý modré. =)
Bublina je základ státu, ale na první pohled se chová trochu nevyzpytatelně.
Vyplivnutá bublina letí dostatečně rychle na to, aby dokázala vcucnout jakoukoliv bytost, která jí stojí v cestě. Chytí tedy jakoukoliv potvůrku i dráčka. (Přes plošinky, ovoce nebo teleporty klidně proletí, jako by se nechumelilo, ale od krajních stěn se odráží, takže se dráček může sám chytit!) Vlivem odporu vzduchu však bublina brzy zpomalí a zvolna ji začnou unášet vzdušné proudy. Ty jsou v každém levelu jiné, ale dá se říct, že obvykle směřují především nahoru.
Ale bublina je věc křehká a dlouho nevydrží. Pokud se sama od sebe rozprskne, chycená potvůrka uteče a hráč ji může nahánět znovu. Je tedy třeba ji včas zlikvidovat a toho je možné docílit tím, že hráč bublinu s polapenou potvůrkou včas rozbije - buď na ni skočí nebo spadne.
zelený motýl
Volně léta prostorem i přes překážky.
červený motýl
Létá jen volným protorem a snaží se nelétat přes plošinky.
oranžový motýl
Létá vodorovně ve volném protoru.
nebulus
Vesele si poskakuje jak umí, občas se trefí i na nějakou plošinku.
kachna
Prochází se po své plošince a občas snese vejce, které se zřítí někam dolů. Takže pozor na hlavu!
explodující králík
Jen tak se prochází a zčistajasna exploduje. části jeho králičího těla se rozlétnou všemi směry. Možná doletí i k vám! =)
rudoch
Nepříjemně aktivní, navíc plive do okolí smrtící ohnivé střely.
žluťoch =)
Také plive ohnivé střely, ale alespoň se drží své plošinky, takže se nikam neztratí.
...to bude zřejmě teleport.
Je nažloutlý a vesele se vlní. Jinak dělá to, co dělají všechny ostatní teleporty na světě (tedy pokud vůbec existují) - teleportuje.
cíl teleportu
Označuje místo, kam přenáší teleport své návštěvníky. Pokud je ale teleportu více, nedovíte se, který cíl patří ke kterému teleportu.
závěrečný teleport
Ten se vlastně nejdřív nevlní. Rozvlní
se, až když je zlikvidována poslední potvůrka v levelu.
Pak je schopen přenést hráče do dalšího
levelu. Pokud je závěrečných teleportů
v levelu více, obvykle každý z nich přenáší
jinam, takže si můžete vybrat, kudy vaše cesta povede dál.
Cílový level ale může být úplně
libovolný, takže je to jízda na slepo. Jízda po ztracené
dálnici.
Šťastnou cestu!
Murray!
Pokud se budete při procházení levelu příliš loudat a dojde vám čas, zhmotní se uprostřed hrací plochy Murray. Je to takový divný patron a zdá se, že ho dráčči až nepřirozeně přitahují. Buhužel pro ně ale setkání s Murrayem většinou nepřežijí. Navíc pokud se hra vleče už příliš dlouho, může se Murray dokonce ještě rozmnožit.
Naopak, pokud level ukončíte dříve, než se Murray objeví, spadne vám shůry rubín, za jehož konzumaci můžete získat 1000 bodů.
Ovoce vypadává z potvůrek, když je hráč zlikviduje. V letu je ovšem nemožné cokoliv zkonzumovat - je třeba počkat, až ovoce dopadne na nějakou plošinku. Jednotlivé druhy jsou také různě kaloricky vydatné:
![]() | jablko | 50 bodů |
![]() | třešničky =) | 100 bodů |
![]() | ostružinomalina | 150 bodů |
![]() | meloun | 200 bodů |
![]() | hroznové víno | 250 bodů |
![]() | banán | 300 bodů |
![]() | citron | 350 bodů |
![]() | jahoda | 400 bodů |
Kouzelná bublina se symbolem vyletí z bublifuku, když hráč zlikviduje nějakou potvůrku. Magické bubliny mají skoro stejné letové vlastnosti jako "normální" bubliny, jen neumí nic chytit.
Symboly jsou čtyři:
hvězdička
(vzduch, světlo)
plamínek (oheň)
čtyřlístek
(země, život)
kapka (voda)
Jejich sbíráním je možné vyrábět různá kouzla. Některá jsou užitečná, některé jsou zákeřná a některá spíš naštvou:
Zlepšování vlastností
vyšší výskok
zvětšení hbitosti (čili větší zrychlení)
vyšší maximální rychlost
rychlejší bubliny (taky dál doletí)
více bublin
repelent proti Murraymu
vyšší bodový koeficient (za všechno je pak více bodů)
Jednorázové
život navíc
+1000 bodů
+2000 bodů
lapač (polapí max. 8 potvor do bublin)
práskač (praskne všechny bubliny)
30 sekund času navíc
Časově omezené
neviditelnost (60 sekund)
nezranitelnost (30 sekund)
křehké bubliny (60 sekund)
mrazík (na 30 sekund zastaví potvory)
NARUBY! (10 sekund hlavou dolů)
Jen pro dva
výměna pozic
výměna bodů
výměna vlastností
výměna hráčů (prohodí ovládací klávesy)
Ovládání dráčků je při prvním spuštění nadefinováno (zelený na klávesy "Q","E","2" a "1", modrý na kurzorové šipky a "CTRL"), ale je možné nastavené klávesy změnit v menu. Příliš to však nedoporučujeme, protože PC klávesnice není navržena na současný stisk více kláves najednou, a tak se některé kombinace kláves mohou při současném stisknutí špatně vyhodnocovat.
Speciální funkce
P | pauza (pozastaví hru) |
Tab | statistiky hráčů |
F1 | stručný popis horkých kláves |
F4 | CD centrum (ovládání audio CD) |
F9 | screenshot (uloží momentku ze hry jako obrázek) |
F10 | bosskey (pozastaví hru a ztmaví celou obrazovku, takže nikdo nic nevidí) |
Escape | okamžitě ukončí hru (nezapisuje do hiscore!) |
Může! Ale jejich počet je značně omezen a to číslem dvě.
Hra je určena především pro hru dvou lidí na jednom počítači, kdy by měli být většinu času přímo nuceni spolupracovat, ale občas si mohou dovolit i nějaké vzájemné naschvály.
Na IPX nebo seriový kabel nakonec nedošlo, protože si myslíme, že "Bubliny" nejsou hra, kvůli které budou vznikat speciální servery nebo celosvětové turnaje. (Zdravíme idSoftware!)
"Bubliny"
(C) Eriador 1996-99
volně podle Bubble Bobble
Design hry | Gunny - Rory - Nalim - Rongi - Grumpfh | |
Program | C++ | Rory - Gunny |
assembler | Rory - Rongi | |
zvukové rutiny | Gunny | |
Grafika | pozadí | Gunny - Grumpfh |
animace | Gunny | |
Zvuk | zvuky | Gunny - Nalim - Lucky |
hudba | various artists | |
Podpora | pomocné programy | Rory - Gunny - Lumi |
editory levelů | Gunny | |
Design levelů | Grumpfh - Gunny - Lumi - Rory | |
Install | program a grafika | Rongi a Gunny |
Setup | Grumpfh - Gunny |
a) Země mezi Mlžnými horami a Modrými horami, kde leželo Arnorské královstvi a také hobití Kraj. (viz J.R.R.Tolkien: Silmarillion)
b) Velice volné seskupení několika lidí, kteří se občas pokouši napsat něco, co lze vydavat za hudbu nebo počítačovou hru.
členem je každý, kdo se za člena považuje, nebo koho za člena považuje některý jiný člen. Díky tomu se počet členů neustále zvyšuje.
Momentálně lze za členy považovat tyto osoby:
Gunny (*1975)
samozvaný vůdce a designér, grafika, něco programování, hudba (ehm..)
Rory (*1974)
hlavní programátor
Grumpfh (dříve známý jako Prince, ehm, tedy Ulfi) (*1975)
spoluscénárista, spoluprogramátor a takygrafik
Rongi (*1975)
specialista na 3D krychle, zombíkovskou inteligenci a optimalizované algoritmy
Nalim (*1975)
3D grafik a radič (ne řadič!)
Lumi (*1979)
exkluzivní levelmanager Bublin
Dave (nebo Dave B.) (*1976)
setrvačný člen s hudebním sluchem a přechodným bydlištěm v Brně
Lucky (*1980)
skřekač bez hudebního sluchu
Rada (*1975)
dlouhodobý externí nezájemce o spolupráci
Samozřejmě!
Přijímáme jakékoliv podnětné návrhy nebo připomínky a rádi si přečteme jakýkoliv (i nemístny =) projev chvály.
Poznámka:
Níže uvedené údaje jsou momentálně platné, ale může se stát, že třeba
příští rok už platit nebudou. Ale protože je jich víc, můžete si alespoň
vybrat. =)
Eriador na Internetu:
WWW
con00vi@vsb.cz (Gunny)
vojvo@ova.inecnet.cz (Rory)
ales.ulenfeld@union.cz (Grumpfh)
roman.sliva@vsb.cz (Rongi)
Zatím nikde!
"Bubliny" jsou ještě ve vývoji a my jsme se nerozhodli, jak je budeme distribuovat.
Buď budou jako shareware a o distribuci se budeme starat sami nebo je sakumprásk svěříme nějakému distributorovi. V tom případě by měly být na CD spolu se skvělou úvodní animací. Cena je zatím nejasná.
Tak to je snad všechno.
A morální ponaučení na závěr?
"Den se dá strávit lépe, než psaním manuálu!"
Manuál stvořil Gunny
Historie verzí manuálu:
1.00 | -05-10-1997- |
prostě první verze | |
1.01 | -15-12-1997- |
zahrnuje změny provedené v menu a navíc je popis parametrů v .ini (speciálně pro něj zavedena rubrika "Dodatky") | |
1.02 | -01-01-1998- (fakt!) |
přidány speciální klávesy (nějak se na ně zapomnělo...) | |
1.03 | -06-07-1998- |
přidána nová grafika teleportů a Murray, rozšířeny speciální klávesy | |
1.04 | -08-10-1998- |
na základě Rongiho připomínek doplněny některé pasáže, aktualizovány e-mailové adresy a přidány bodové hodnoty ovoce a kouzelné kombinace | |
1.05 | -24-11-1998- |
důsledně doplněn Lumi a všechny proměnné .ini | |
1.06 | -06-01-1999- |
je tu nový rok a upraveny příznaky ALT u obrázků |
Šťastný a spokojený uživatel by vlastně ani neměl mít důvod zabývat se následujícími parametry a příkazy, protože většina (ale ne všechny =) z nich prostě jen zaznamenává stav menu při ukončení hry, ale protože já sám se rád probírám různými podivnými parametry u cizích her a programů, rozhodl jsem se tady zveřejnit všechny proměnné i několik technických detailů. Ostatně člověk, který čte manuál je buď úplný začátečník nebo zvědavý hacker. =)
Tak do toho!
Všechny texty používají pro kódování češtiny kód Kamenických, takže pokud chcete například ve jménu použít háčky a čárky, můžete .ini upravit například pomocí M602, která psaní v Kamenických umožňuje, nebo pomocí tabulky ASCII Kam, kterou nosíte v hlavě (jako my =).
Klíčová slova v .ini souboru mají tento význam:
Password
Poslední použité heslo.
Volume
Celková hlasitost (0-15).
Sfx
Hlasitost zvuků (0-15).
CD
Hlasitost CD (0-15).
CDCheck
Je možné vypnout kontrolu MSCDEX při startu hry.
UseCD
Pokud je zapnuto, hra by měla při startu nového levelu spustit nový audio track. Pokud je vypnuto, nechává činnosti CD-ROMu volný průběh.
CDOrder
Buď můžete postupovat při přehrávání audio tracků postupně nebo zapnout náhodné pořadí.
Gamma
Gamma korekce (světlost) (0-15, standardní je 7).
Turtle
ŽELVA!
Želva slouží jako ukazatel rychlosti běhu hry (tedy jak rychle se střídají fáze pohybu na obrazovce - například u filmu je to 25 políček za sekundu).
Dlouho jsme se nemohli rozhodnout, jaká bude "plná" rychlost "Bublin". Nakonec jsme se rozhodli pro 35 framů za sekundu (fps). V případě, že počítač nestihne za určený čas obrazovku připravit, vykreslení se vynechává, aby se zachovala rychlost pohybu, ale animace už vizuálně není tak plynulá. A tehdy se objeví želva!
Pokud je želva úplně v levém rohu, animace je zpomalená na polovinu (tedy 17,5 fps), pokud je o jednu pozici vpravo animace běží na třetinu (tedy asi 12 fps) a tak dále - čím dál je želva od levého okraje, tím animace více cuká.
Želva je při prvním spuštění vypnutá, ale pokud si chcete ověřit, jak rychle vám bublí bubliny, můžete si ji zapnout.
Report
Umožňuje ukládat výpis o volné paměti do souboru "memory.lst".
Drops
Přepínač použití kapiček při praskání bublin.
Catchy
Při nastavení nenulové hodnoty chytají bubliny draky i zezadu.
ChangePass
Heslo se buď mění při každém vstupu do nového levelu, nebo pouze v případě, že hráči mají plný počet životů.
Test
Přepínač testovacího (i cheatovací) modu. V menu samozřejmě jeho ekvivalent nenajdete. =)
Holy
Druhý cheatovací bratříček. Tenhle ovšem zapíná nezranitelnost.
Digi
Umožňuje zobrazovat zbývající čas i číselně. (V pseudosekundách.)
[ 0 ], [1]
Návěští pro prvního (0) nebo druhého (1) hráče.
Name je jméno hráče.
Key0 je klávesa pro pohyb doleva.
Key1 je klávesa pro pohyb doprava.
Key2 je klávesa pro odraz.
Key3 je klávesa pro plivání nebo rozbíjení bublin zevnitř.